perjantaina, maaliskuuta 30, 2007

Syvennä ymmärtämystäsi tuijottelemalla

Ratapihalla on yksi ihan erinäköinen juna kuin mitä olen aiemmin nähnyt. Olisikohan tuo jonkunmoinen kiskobussi, joka on tarkoitettu lähiliikenteeseen? Onkohan tuo ihan uusi malli vai miten olen aiemmin välttynyt huomaamasta tuommoista? Voisiko olla mahdollista, että aiemmin olen katsonut vain junia ja ne kaikki ovat näyttäneet minusta samanlaisilta, mutta nyt kun olen tuijotellut niitä enemmän, alan huomata että ne ovatkin erilaisia? Voiko tästä vetää johtopäätöksen, että minkä tahansa tylsän kohteen tuijottelu avartaa maailmaa ja auttaa löytämään uusia yksityiskohtia ihan mistä tahansa? Jos tuijottelisin joka päivä tuntitolkulla betoniseinää, alkaisinko löytää sen pintarakenteesta uusia yksityiskohtia, ja ymmärtäisin paremmin esimerkiksi kuinka seinä on maalattu?

Olen tuijotellut serverin käynnistymistekstejä niin kauan, että luulisi, että kohta löydän niistä jotain merkitystä, mutta en vain löydä. Samaa soopaa aina vain. Ehkä en ole tarpeeksi vastaanottavaisessa tilassa. Minun pitäisi varmaankin aina serverin käynnistämisen yhteydessä rentoutua, avata mieleni uusille asioille, tuijotella käynnistystekstejä ja hyväksyä ne sellaisena kuin ne ovat. Ehkä toistettuani tätä muutaman sata kertaa avoimin mielin voin vasta todella ymmärtää jotain serverin käynnistystekstien todellisesta luonteesta ja yksityiskohtien monipuolisuudesta. Ehkä serverillä olisi minulle paljonkin sanottavaa.

Jos näin vähemmän avoimin mielin yritän miettiä, mitä serveri haluaa minulle kertoa, niin aika tylsää juttua se on:
"Käynnistin palvelun X. Aikaa kului 154ms."
"Pohjustaessani toiminnon Y käynnistämistä sain virheen: tiedostoa Z ei löydy."
"Käyttämäni ohjelmistokomponentti R on vanhentunut, eikä ole enää täysin yhteensopiva palvelun X kanssa."


Olen tainnut ratkaista aaltoilevan seinän arvoituksen: Bitit vipattavat monitorillani niin tiuhaan tahtiin, että monitori kuumenee ja ilma väreilee kuuman monitorin yläpuolella. Sitten kun rönötän tuolilla ja tihrustan monitorin reunan yli ikkunasta, niin väreilevä ilma saa ikkunanäkymän vääntyilemään. Tämä on siis vain tämänhetkinen teoria. En ole täysin hyllyttänyt sitäkään vaihtoehtoa, että juomaveteemme lisätään pieniä määriä lsd:tä.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Päteeköhän pohdintasi myös blogisi lukemiseen? Löytääkö siitäkin salatun merkityksen sata viestiä luettuaan?

kipeeisi kirjoitti...

En tiedä riittääkö vielä ihan sata viestiä, mutta toivon mukaan sieltä ennemmin tai myöhemmin välittyy tylsyyden syvin olemus. Voi kyllä olla, että totuus on niin kauhistuttava, että sillä hetkellä järki lähtee (jos ei ole jo aiemmin lähtenyt).