keskiviikkona, helmikuuta 21, 2007

Kertokaa minulle X=23:n merkitys

Enää 12 päivää jäljellä tällä toimistolla. Täytyy kai nauttia ikkunasta kun vielä voin. Ei ole mitään takeita, että pääsen ikkunan lähellekään uudessa toimistossa. Pitäisiköhän alkaa heti etsiskellä uutta ikkunallista työpaikkaa? Ruokatunnilla tuli ikkuna-asia puheeksi ja ihmiset olivat yleisesti sitä mieltä, että ikkunat ovat lähes pakollisia työhuoneissa. Jos työhuoneessa ei ole ikkunaa, saa kuullema pitää säännölliä taukoja työskentelyssä. Höh, pidän niitä muutenkin. No vaikka pääsisin ikkunan viereenkin, niin uuden toimiston ohi kulkiessani olen huomannut, että sen ikkunat ovat pienempiä.

Bugit eivät edelleenkään käy pyydyksiin toivotulla tavalla. Minulla on nyt työn alla kolme bugia, joista kahta en ole saanut toistettua ja kolmaskin on pysytellyt melko etäisenä. Tällaisten mahdollisten bugien ilmenemisen toistamisen yrittäminen tuntuu usein siltä kuin yrittäisi pujottaa lankaa neulansilmään silmät kiinni. Kyllä se varmaan joskus onnistuu, kun sitä jaksaa toistaa tarpeeksi kauan, mutta tylsistymisaste on kyllä aika korkea. Sain sentään bugien välissä yhden uuden ominaisuuden toteutettua. Näyttääpähän ainakin vähän siltä, että todella teenkin joskus jotain, enkä vain nuku silmät auki.

Taudit kaatavat ihmisiä ympäriltäni. Projektipäällikkömme on sairaana kotona ja pari muutakin ihmistä samasta huoneesta on sairaslomalla. Kaksi ihmistä oli viime viikolla poissa ja palasi tällä viikolla puolikuntoisena. Epäreilua, että kun minä olin kipeänä, niin minulla ei ollut kuumetta vaikka olo olikin kaamea. Ehkä olisin silti voinut kitistä työterveyshuollosta lomaa, mutta se on nyt myöhäistä.

Viime aikoina olen lueskellut paljon ohjelmiston kirjoittamia logeja. Teen ohjelmakoodiin merkinnän "Täällä ollaan", sitten käynnistän ohjelman uudestaan ja katson tuliko merkintä logiin. Useimmiten se tulee. Joskus se ei tule, mutta silloinkin on yleensä kyse siitä, että olen laittanut merkinnän väärään paikkaan. Ja vaikka merkintää jostain muustakaan syystä ei tulisi logiin, ei se oikeastaan kerro vielä juuri mitään. Sitten voi tehdä taas pari uutta logimerkintää ja tutkia, miksiköhän tuo yksi merkintä ei näy. Selitykset ovat useimmiten tylsiä. Joskus minulla olisi suuri kiusaus kirjoitella jotain hauskaa logiin, mutta en ole uskaltanut. Pelkään, että joku huomaisi sen ja suuttuisi silmittömästi. Enkä oikeastaan keksikään mitään mikä olisi niin hauskaa, että se kannattaisi kirjoittaa logiin. Logi on täynnä omia ja muiden tekemiä "X=23, Y=AABAC"-merkintöjä. Ehkä jos olisin todella anti-tylsä ihminen, voisivat "X=23, Y=BBDA"-merkinnät ollakin minusta hauskoja. Ehkä muiden logimerkinnät ovatkin heidän mielestään kiinnostavia ja hauskoja, ja he ihmettelevät miksi minä kirjoittelen logiin täysin merkityksettömiä "Z=65, M=fdds"-merkintöjä. Ehkä minä en vain ymmärrä. Toivoisin kyllä että ymmärtäisin. Antaisipa joku minulle edes vihjeen, miten noita merkintöjä tulisi tulkita.

Ei kommentteja: