perjantaina, syyskuuta 07, 2007

20 vuotta eteen- ja taaksepäin

Nyt ei ole kyllä taas yhtään työnteko-olo. En oikein tiedä mikä olo minulla on, mutta jotenkin tuntuu taas vaikealta saada ajatukset keskitettyä koodaamiseen. Olen höpötellyt sekavia työkavereiden kanssa, pelannut nettipeliä, surffaillut turhilla www-sivuilla ja koodannut siinä ohessa jotain mitä olen itsestäni irti saanut. Voisinpa mennä jo kotiin.

Koodaankohan minä tällaista soopaa vielä kahdenkymmenen vuoden päästäkin? Toivottavasti en. Todennäköisesti teen jotain samantapaista työtä, mutta käytännön työn teko on toivottavasti jotain muuta. Luotan siihen, että kehitys parantaa elinolojani. En luota omaan kehitykseeni, urakehitykseen, enkä työnantajani kehitykseen, mutta luotan ohjelmistojen ja ohjelmistojen tekemisen kehitykseen. Parin kymmenen vuoden päästä toivottavasti monet nyt ärsyttävät jutut on jotenkin automatisoitu, tekeminen painottuu enemmän suunnitteluun ja serverin buuttiajat ovat ainakin lyhentyneet. Toivottavasti serveriä ei tarvitsisi tulevaisuudessa enää edes buutata sataa kertaa päivässä. Toisaalta tulevaisuus tuo todennäköisesti mukanaan jotain aivan uusia ärsyttäviä asioita, joita en osaa nyt kuvitellakaan. Luotan silti siihen, että tulevaisuudessa koodaaminen on kivempaa.

Minkähänlaista koodaaminen oli kaksikymmentä vuotta sitten? Jotain kummallista konekielisoopaa? Ei kai tuolloin enää ollut sentään reikäkortteja ollut käytössä? Semmoisia hassun näköisiä nauha-asemia varmaankin oli vielä 1987 jossain. En ole ikinä tavannut kovin vanhaa koodaajaa, jolta olisin voinut kysyä, minkälaista koodaaminen tuolloin oli. Oikeastaan kun alan ajatella asiaa, niin en ole koskaan tavannut kovin vanhaa koodaajaa. Pitäisiköhän huolestua? Kuolevatko kaikki koodaajat ennen eläkeikää? Joskus olen kuullut puhuttavan, että jossain oli jotain koodaajia, jotka jäävät kohta eläkkeelle, mutta nuo nyt ovat tuommoisia huhupuheita. Joskus olen tavannut jonkun ihmisen, joka oli joskus kauan sitten koodannut, mutta vaihtoi alaa. Olisi tuossa toivon kipinä? Ehkä kaikki koodaajat eivät kuolekaan nuorena, heistä vain tulee jotain muuta. Mitähän minusta tulee? Lakaisukoneenkuljettaja?

Onpa kylmä. Joko tuo ilmastointilaite on taas pimahtanut tai sitten olen tulemassa kipeäksi. Tai jotain. Ehkä minun elimistöni yrittää taas keksiä jotain virikkeitä minulle, kun muuten on niin tylsää.

Ei kommentteja: