keskiviikkona, lokakuuta 03, 2007

Vaistonvaraista koodausta

Talo tärisee taas kuin horkassa. Viereisellä työmaalla ilmeisesti käytetään taas tärylätkää helvetistä ja se saa koko rakennuksen pitämään kummallisia resonanssiääniä, helinöitä, rutinoita yms. Kohta tämä koko pytinki varmaankin romahtaa. Omituista muuten, kuinka nopeasti tuollaiseen tärinään ja meteliinkin tottuu. En kiinnittänyt koko asiaan mitään huomiota, ennen kuin käväisin välillä muualla ja tulin takaisin. Adaptaatio on ihmeellinen asia.

Joskus tuntuu siltä että, koodatessa adaptaatio toimii liiankin hyvin: Jos etsin jotain tiettyä juttua valtavan koodimassan seasta, niin monesti jotenkin turrun koodin selaamiseen niin, että en muista enää edes etsiä mitään. Skrollailen vain koodia läpi tutkien hieman mitä se tekee. Alitajunta onneksi auttaa tässäkin asiassa useimmiten: Vaikka en enää muistakaan edes mitä olin etsimässä, niin oikean koodiblokin osuessa silmään, takaraivossa alkaa kuitenkin tuntua siltä, että "tällä pätkällä on nyt jotain erityistä merkitystä. Paras lopettaa selaus hetkeksi ja miettiä, miksi tämä koodi herättää jotain tuntemuksia." Voisikohan tuota ilmiötä kutsua vaistonvaraiseksi? Onko piilotajuntani parempi koodaaja kuin tietoinen minäni?

Tänään on ollut jokin ihmeellinen ihmisten verkostoitumispäivä. Olen saanut kolme tai neljä kutsua tai kutsun tapaista johonkin verkkoyhteisöön. Ja huomasin vielä vahingossa viidennenkin, joka oli jäänyt minulta aiemmin huomaamatta. Oikeastaan kutsuja oli vieläkin enemmän, mutta osa oli todennäköisesti jotain spämmin tapaista, jollain ovelalla tavalla hyötyä tavoittelevaa toimintaa, jonka jätin huomioimatta. Miksiköhän ihmiset haluavat ilmaista tuntevansa minut? Vaikka he eivät edes tuntisi minua millään tasolla, kuten nämä spämmerin tapaiset täysin oudot tyypit. Olen varmaankin jonkinmoinen sosiopaatti tai jotain, kun en vain tajua. Ovatko ihmiskontaktit netissä jonkimoista omaisuutta tai ihmisarvon mittari? Arvostaisivatko ihmiset minua enemmän jos minulla olisi musiikinsoittolistasivullani 2000 ystävälinkkiä?

Miksiköhän minä aina päädyn miettimään jotain tyhmiä kysymyksiä? Olenko minä "vähän" tyhmä? Tämän hölmön blogin tarkoitus oli raportoida tylsyydestä, eikä kummastella typeryyksiä. On niin tylsää, että en jaksa keskittyä tylsyyden raportointiinkaan.

Ei kommentteja: