tiistaina, huhtikuuta 03, 2007

Olen hyvä kuluttaja

Päätin taas kiusata itseäni kuuntelemalla työn ohessa masentavaa musiikkia heti aamusta. Yllättäen työteho ei juurikaan parantunut, ja muutenkin koodin hakkaaminen alkoi tuntua todella raskaalta, joten päätin vaihtaa levyä ja hakea kahvia. Niin tosiaan, löysin kahvikuppini vielä eilen yhdestä huoneesta, jossa en muistanut perjantaina käyneenikään. Siellä se kuitenkin oli, ja kupin pohjalla oli vielä viikonlopun yli seisonutta kahviakin. Kyllä asiat tuntuvat kuitenkin useimmiten kääntyvän hyvin, vaikka välillä epätoivon synkät pilvet tuntuvatkin pimentävän mielen.

Ikkunasta näkyvän ravintolan pihalle rakennetaan terassia. Taitavat elätellä toiveita, että pääsiäisenä olisi lämmintä ja ihmiset innostuisivat irrottelemaan ja lähtemään terassille. Kuullema ensimmäiset kunnon terassikelit voivatkin olla oikeita kultakaivoksia ravintolanpitäjille. No, vaikka olisi huonokin sää, niin kun terassi kerran on auki, niin kyllä sinne aina joku epätoivoinen kesän kaipailija ajautuu vaikka sataisi räntää.

Kävin taas ostamassa karkkia. Tästä alkaa tulla huono tapa. Oikeastaan minun oli tarkoitus ostaa yksi äänilevy, mutta kun sitä ei ollut kaupassa, niin ostin sitten pettymykseeni karkkia. En kyllä kovin paljoa, olen jo syönyt melkein kaikki. Turhia kaloreita kuitenkin, ja vitamiini- ja hivenainepitoisuudetkin ovat aika huonot. Eikä näistä tule edes mitenkään erikoinen olo. Miksiköhän minä näitä edes ostin? Makukin on vähän huono peruste, koska karkin ja kahvin yhdistelmä ei ole mitenkään erikoinen ja kahvia on kuitenkin pakko juoda. Varmaankin minulla on vain pakottava tarve olla hyvä kuluttaja. Jos kukaan ei ostaisi ikinä mitään, taloutemme romahtaisi.

Olen tänään puukotellut jonkun työllä ja tuskalla hieromaa lähes täydellistä koodia uuteen uskoon. Dokumentaatiota ei tietenkään ole, joten perinteinen päätä-seinään-metodi on pitänyt taas valjastaa käyttöön. Kiirekin olisi, ja koodia on taas varmaankin tuhansia rivejä ja se on vielä niitattu mystisellä tavalla suurempaan kokonaisuuteen.
"Mitäs jos muuttaisin tuota koodin pätkää?... Kappas vain, tuo yksi möykky ruudulla liikahti. Ei sen kyllä pitäisi liikkua. Korjaanpa sen koodin takaisin... Mitenkäs se nyt oli... No jos kokeilisin muuttaa tätä pätkää?..."
Tästä tulee varmasti tosi hyvä ja asiakas on varmasti taas tosi tyytyväinen.

Ei kommentteja: