lauantaina, huhtikuuta 28, 2007

Hurmoksellista koodamista

Plääh, täällä sitä notkutaan taas töissä, vaikka on lauantai. No, tulin sentään puolitoista tuntia myöhemmin töihin, ja ajettelin livahtaakin täältä puolitoista tuntia etuajassa, jos vähänkään alkaa siltä tuntua. Todennäköisesti alkaa. Muutama muukin typerys on raahautunut tänne tänään. Monet jopa tunteja ennen minua. Pari ihmistä ei taida saada edes ylityökorvausta. Minä sentään saan, vaikka ei sillä kyllä paljon juhlita. Olisin oikeastaan voinut vaikka maksaa saman summan, että olisin saanut olla rauhassa kotona, mutta työyhteisön painostuksesta johtuen en kehdannut jäädä kotiin.

Näen tästä yhden keikkapaikan oven, siellä taitaa esiintyä tänään joku merkittävä teini-idoli. Ulko-oven vieressä kökkii lauma teinejä sen näköisinä, että he ovat tainneet olla siinä koko yön, tai ainakin aamuvarhaisesta. Ihmisillä on mukana lämpöisiä vaatteita, termospulloja, eväitä ja muuta. Ei heitä kyllä paljon siellä ole, mutta ilmeisesti ovat sitäkin innokkaampia faneja. Heillä on kyllä varmaan paljon tylsempää ja ankeampaa kuin minulla. Tai mistäs minä tiedän. Ehkä he ovat ekstaasissa, koska vain muutaman tunnin päästä he pääsevät näkemään idolinsa. Olisikohan hienoa jos osaisin nauttia työnteosta niin paljon, että olisin aivan hurmoksessa koko ajan koodatessani? Häiritsisikö ekstaasissa oleminen työntekoa?

Tein oudon havainnon: olen tottunut serverin käynnistelyyn. Kaikkien näiden satojen ja tuhansien serverin käynnistysten jälkeen olen lopulta saavuttanut pisteen, jossa en kiinnitä koko toimenpiteeseen enää mitään huomiota. Pitäisiköhän huolestua? Käynnistys tuntuu edelleen kestävän ikuisuuden ja käynnistystekstit ovat edelleen yhtä tylsiä, mutta olen niin turtunut hommaan, että en enää edes huomaa niitä. Olen myös tainnut oppia tekemään vihdoinkin jotain muuta serverin käynnistymistä odotellessa. Kirjoittelen tätä tyhmää blogia, surffailen netissä, luen maileja. Nykyään minulle on kehittynyt jonkinmoinen vaisto, joka kertoo minulle että "lopeta haahuilu nyt, serveri on käynnistynyt". Pitäisiköhän ottaa asia puheeksi kehityskeskusteluissa? Voisinkohan kehittää tätä uutta osaamisaluettani vielä eteenpäin?

Ei kommentteja: